Dokumentárny film Najnebezpečnejšie letiská sveta, ktorý ponúkneme v stredu večer na Dvojke, ponúka fascinujúci pohľad na najrizikovejšie letiská.
Film sa zameriava na letiská, kde faktory ako krátke pristávacie dráhy, extrémne počasie, náročný terén a hustá mestská zástavba zvyšujú riziko pri vzletoch a pristátiach.
S odborným komentárom, archívnymi zábermi a názornými animáciami tento dokument ukazuje najnebezpečnejšie letiská sveta a skúma, aké zásahy sú potrebné na zaistenie bezpečnosti cestujúcich a posádky.
1. Letisko Gibraltár
Letisko bolo postavené počas druhej svetovej vojny. Pristávanie či vzlietanie lietadiel samo o sebe nie je nebezpečné. O nebezpečenstvo sa však postarala jeho nezvyčajná architektúra.
Letisko totiž pretína hlavná cesta z Gibraltáru do Španielska – Winston Churchill Avenue. Pri každom pristátí či vzlietnutí lietadla musí byť preto na ceste zastavená premávka.
2. Letisko Paro, Bhután
Paro je jediné medzinárodné letisko Bhutánu a leží v hlbokom horskom údolí. Problémom sú vysoké hory a prudké vetry, ktoré sťažujú manévre.
Piloti musia absolvovať špeciálny výcvik a lietadlá môžu pristávať len za priaznivého počasia. Letisko je však známe aj pre nádherné panoramatické výhľady na okolitú krajinu.
3. Letisko Toncontín, Honduras
Toncontín sa nachádza v horskom údolí hlavného mesta Tegucigalpa. Pristátie a vzlet sú komplikované krátkou dráhou a hustou mestskou zástavbou okolo. Piloti musia zvládať náročné manévre nad mestom, čo výrazne zvyšuje riziko nehody.
V roku 2008 tu došlo k tragickej havárii TACA Flight 390, pri ktorej zahynulo 5 ľudí. Letisko bolo modernizované, ale stále patrí medzi najnebezpečnejšie na svete.

4. Letisko Juancho E. Yrausquin, Saba, Karibik
Letisko je známe najkratšou komerčnou dráhou na svete, dlhou len asi 400 metrov. Dráha je obklopená oceánom a vysokými horami.
To znamená, že každý manéver pilota musí byť veľmi presný. Silný vietor a turbulencie zvyšujú riziko komplikácií. V minulosti sa stali menšie incidenty, keď lietadlá nedokázali úplne zastaviť na konci dráhy.
STVR online
5. Letisko Lukla (Tenzing-Hillary), Nepál
Letisko slúži ako vstupná brána pre horolezcov na Mount Everest. Pristávanie a vzlietanie nie je samo o sebe nebezpečné, problémom sú však extrémne poveternostné podmienky a krátka pristávacia dráha.
Dráha má necelých 600 metrov a sklon až 12 stupňov, čo zvyšuje riziko pri každom lete. Okolie tvoria vysoké hory, takže akýkoľvek omyl pilota môže mať vážne následky. V minulosti tu došlo k niekoľkým nehodám, napríklad k havárii lietadla Summit Air v roku 2017.
Viac sa dozviete v dokumentárnom filme Najnebezpečnejšie letiská sveta v stredu o 21.05 na Dvojke.
25 50 75 90