Premostenie Slovenskej národnej galérie, monumentálny areál Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre či budova Najvyššieho súdu SR v Bratislave.
Stavby, ktoré vyvolávajú obdiv aj rozpaky. Ich autorom je Vladimír Dedeček, výrazná postava slovenskej architektúry druhej polovice 20. storočia.
Dedeček nemal byť pôvodne architektom. Po vojne mal odísť do Francúzska, kde chcel študovať sociológiu a politológiu. Osud sa však rozhodol inak. Zmeškal čas odchodu a jeho miesto prebral náhradník.

Namiesto francúzskeho lýcea tak napokon zamieril na Fakultu architektúry SVŠT v Bratislave, ktorú ukončil v roku 1952.
Jeho kariéra naplno rozkvitla počas obdobia, ktoré architekti označujú ako socialistickú éru – teda medzi rokmi 1948 až 1989. Začínal návrhmi školských areálov, ktoré tvoril spolu s kolegom Rudolfom Minovským.
Ich pavilónový systém a dôraz na svetlo a priestor sa považovali za inovatívne. Neskôr sa presunul k rozsiahlejším stavbám verejnej správy a kultúry.
STVR online
Dedečkove stavby sa vymykajú konvenciám. Ich štýl je silne monumentálny so zreteľnou expresivitou. To je dôvod, prečo rozdeľujú verejnosť aj odborníkov.
Aj keď boli jeho diela často prijímané s rozporuplnými reakciami, uznanie za celoživotný prínos napokon prišlo. V januári 2016 udelil prezident Slovenskej republiky Vladimírovi Dedečkovi Pribinov kríž II. triedy za dlhoročné mimoriadne zásluhy o kultúrny rozvoj krajiny v oblasti architektúry.
Najvýznamnejšie diela Vladimíra Dedečka
Poľnohospodárska univerzita v Nitre (1966)

Premostenie Slovenskej národnej galérie v Bratislave (1977)

Slovenský národný archív v Bratislave (1983)

Najvyšší súd Slovenskej republiky (1989)

Osobnosť a dielo Vladimíra Dedečka si pripomenieme v dokumentárnom seriály Ikony v stredu 28. mája 2025 o 20:10 na Dvojke.
25 50 75 90