

ŠTELBASKÝ, Milan
televízny kameraman a režisér
Dátum narodenia: 11.1.1946, Veľký Slavkov
Životopis
Milan Štelbaský vyštudoval Strednú priemyselnú filmovú školu (odbor filmová chémia) v Čimeliciach (1960 – 1964). Už od začiatku profesionálnej kariéry sa jeho meno spája s košickým televíznym štúdiom, kam v auguste 1964 nastúpil ako filmový laborant.
Od roku 1967 bol asistentom kamery. V rokoch 1972 až 1973 absolvoval odborné televízne vzdelávanie v Československej televízii (ČST). To už ako kameraman (od septembra 1972) postupne prechádzal cez všetky televízne žánre, od spravodajstva až po hranú tvorbu a napokon sa dostal aj k samostatnej réžii svojich dokumentov. Ako kameraman a režisér pôsobil v TV Štúdiu Košice do konca roka 1992.
Posledné desaťročia (od roku 1993) sa – ako slobodný umelec – takmer výlučne venoval dokumentárnej tvorbe. Príroda a jej všeobecné poznávanie ho zaujíma už od detstva, preto si zvolil autorskú tvorbu prírodopisných filmov. Tie patria k jeho najobľúbenejším žánrom. Od septembra 2007 do júna 2011 vyučoval odborné predmety na strednej škole.
Najznámejšie tituly: Posledný strážca tichých hôr, Expedícia tetrov, Operenci a civilizácia, Keď kvitne rieka, Orol krikľavý, Netopiere na Slovensku, Tajba - posledné útočisko. Jeho meno je spojené s tvorbou dokumentárnych televíznych seriálov: Slovenský kras, Huby, Kvety, stromy a kry.
Univerzál
„Naplno si uvedomujem, v čom spočíval rozdiel v práci kameramanov centrálnych štúdií (v Prahe a v Bratislave) oproti nám, v regionálnych štúdiách. Oni boli už od začiatku svojej profesionálnej kariéry pridelení do tematických či špecializovaných redakcií. My v regionálnych štúdiách sme museli absolvovať všetky televízne žánre, takpovediac, na preskáčku. Od spravodajstva až po hranú tvorbu. Často sa stávalo, že po týždni nakrúcania – povedzme, publicistiky mimo domova – nás od pondelka čakalo ´švenkovanie´ inscenácie v štúdiu alebo nakrúcanie správ a naopak. Vyrábať sa muselo. No nemyslím si, že by tento spôsob výroby bol zlý. Mne to napríklad prospelo. Už pri čítaní scenára dokumentárneho alebo hraného filmu či dokrútok do inscenácie som už dopredu vedel, kde to nakrútime, kam postavím kameru. Boli to zaujímavé roky."