MANIFEST (Manifest)
Dvojka | Nedeľa 24.03.2024, Manifest: Otis Laubert
					
	
	
	
		Vhodné pre všetkých
	
		Skryté titulky
		Audio komentár
		HD
		Európska tvorba
		
		
	
	
					
						Dokumentárna miniséria o výtvarnom umení.
					
				
					Cyklus dokumentov MANIFEST predstavuje kľúčových predstaviteľov a predstaviteľky slovenského výtvarného umenia od roku 1960 až po súčasnosť.
Približuje progresívnu generáciu výtvarníkov, z ktorých mnohí boli súčasťou alternatívnej scény a dokázali radikálne ovplyvniť vývoj domáceho vizuálneho umenia – s presahmi od obrazu a objektu cez multimediálne prostredia až k akčným prejavom. V ich inšpiratívnej tvorbe sa vyskytujú tendencie súdobých medzinárodných prúdov /napr. neo-avantgardy, nového realizmu, pop artu, kinetického umenia, konceptuálneho umenia a i./ vďaka čomu zažívajú významný úspech nielen na Slovensku, ale i v zahraničí.
Tento diel sa zameria na Otisa Lauberta. 
Otis Laubert patrí k výtvarníkom, ktorí dokážu jednoduchým spojením  zdanlivo nesúvisiacich elementov vdýchnuť každodenným, nepotrebným, a často banálnym predmetom nový život a stvoriť diela, ktoré  nám  svojou originálnou poetikou, vľúdnym humorom a posunom významov do nečakaných súvislostí vedia vykúzliť úsmev na tvári. V roku 1970 sa zúčastnil 1. otvoreného ateliéru na dome Rudolfa Sikoru v Bratislave, ktorý bol  jedným z prvých  významných tvorivých stretnutí výtvarníkov neoficiálnej scény. V roku 1978 sa zúčastnil výstav mladých výtvarníkov v priestoroch SAV v Bratislave a Smoleniciach, z ktorých sa neskôr vyformovala skupina A-R (K. Bočkayová, M. Bočkay, L. Čarný, D. Fischer, V. Kordoš, I. Minárik, M. Meško, M. Mudroch, D. Tóth). Jeho prvá samostatná výstava sa uskutočnila v roku 1981 v Orlovej na Ostravsku. Po roku 1989 začína intenzívnejšie vystavovať doma a v zahraničí, napr. Viedeň, Budapešť, Amsterdam, Berlín, Drážďany. Od roku 1990 nadväzuje spoluprácu s viedenským galeristom Hansom Knollom. V roku 1995 sa zúčastnil mesačného pobytu v Mattress Factory v Pittsburghu v USA. Jeho diela sú zastúpené v domácich i zahraničných zbierkach. (ZDROJ: Nitrianska galéria)