Dvojbodka v logu RTVS má desať rokov: Vedeli ste, čo znamená?
Dvojbodku v logu RTVS pozná snáď každý. Ale málokto tuší, ako vznikla a čo znamená. Čítajte ďalej a dozviete sa viac.
Najprv ho kritizovali, nakoniec presvedčilo. Dvojbodka v logu RTVS oslavuje v týchto dňoch desať rokov.
V minulosti nebolo v Mlynskej doline zvykom ponechať logo tak dlho a menil ho prakticky každý nový riaditeľ. Súčasné logo spojeného telerozhlasu používa už tretí generálny riaditeľ.
Pochvala aj po rokoch
Logo verejnoprávneho telerozhlasu a aj jeho celkový ident od autora Milana Prekopa pochválil aj nový vedúci odboru kreatívy RTVS Roman Kettner.
„Korporátna identita RTVS s použitím dvojbodky ako grafického prvku, ktorý prepája všetky programové služby, patri určite k tým vydarenejším a funkčným vizuálnym identitám. Platí to v rámci mediálneho trhu nielen na Slovensku, ale aj v rámci európskych médií,“ povedal Kettner.
Autorom loga je Milan Prekop. V roku 2012 pôsobil v RTVS ako riaditeľ Centra kreatívy.
„Už je to vyše desať rokov. Po spojení rozhlasu a televízie ma oslovila vtedajšia generálna riaditeľka Miloslava Zemková. Dve inštitúcie, ktoré sa majú dopĺňať, sú dva body - preto dvojbodka, po ktorej niečo nasleduje – jednotlivé programové služby alebo názvy relácií,“ priblížil Prekop, ktorý v RTVS stále pracuje – ako grafik v Sekcii nových médií.
Od obáv k oceneniu
Prvé reakcie neboli pozitívne, priznáva.
„Slováci neboli v tom čase zvyknutí na jednoduchosť v grafickom dizajne. Logo vyvolalo obavu, či spĺňa kritérium verejnoprávnosti. Nakoniec som nadšený, že to prežilo vyše desať rokov,“ hovorí.
Ident Jednotky dosiahol úspech vďaka oceneniu Svetovej akadémie PROMAX. V roku 2015 získal prvú cenu v hlavnej kategórii Celosvetových televíznych dizajnov. „Bola to prestížna cena a dostali sme sa medzi CNN Fox News a kopec ďalších. To, že sme obstáli medzi štyrmi tisíckami prác, je obrovský úspech. Ja sám som rád, že dvojbodky obhájili svoju pozíciu a dá sa s nimi pracovať aj v budúcnosti,“ opísal autor loga a identu Jednotky.
Čo je to ident
Grafický ident je vlastne identifikácia značky. Predeľuje jednotlivé programy, aby sa diváci vedeli lepšie zorientovať, čo sledujú.
Šéf kreatívy o vplyve online
Bude s identom pracovať aj nový šéf kreatívy v RTVSRoman Kettner? Áno, bude. Avšak zamýšľa sa:
„Vybrať sa cestou ďalšieho fixovania a zdokonaľovania existujúcej dvojbodkovej vizuality a obmeniť primárne grafický obal, zvučky? Alebo urobiť ráznejší rez a vyvinúť kompletne novú identitu, už aj s prihliadnutím na dynamicky vývoj v rámci nových médií a vplyvu online na šírenie obsahu?“
Reláciu s Milanom Prekopom, ktorý je autorom loga RTVS, v rámci cyklu Televízia za dverami nájdete v archíve RTVS. 25507590