späť na Články

Deti trávia čoraz viac času pred obrazovkou. Toto sú následky

Ako moderné technológie ohrozujú detský vývin?

Deti trávia čoraz viac času pred obrazovkou. Toto sú následky

Smartfóny, počítače, tablety či televízia sa stali neoddeliteľnou súčasťou každodenného života. Naše ratolesti pri nich trávia čoraz viac času a odborníci upozorňujú, že moderné technológie zásadne menia detstvo.

V tomto článku sa dozviete:

  • ako nadmerné používanie obrazoviek mení detský vývin,
  • aké negatívne dôsledky má príliš veľa času pri smartfónoch a počítačoch,
  • prečo deti strácajú schopnosť hrať sa a komunikovať s rovesníkmi,
  • aké zmeny si všímajú učitelia v správaní žiakov,
  • akú úlohu majú rodičia pri nastavovaní zdravých hraníc medzi digitálnym a reálnym svetom.

Horšia predstavivosť a stúpajúca agresivita

Menšia predstavivosť, narušená schopnosť sústrediť sa, obmedzená schopnosť riešiť problémy či ťažkosti so spánkom – aj toto sú negatívne dôsledky nadmerného využívania moderných technológií.

„Deti majú úplne inú kvalitu života, prestali spolu komunikovať, nemajú kamarátov, nevedia sa hrať. Ich detstvo je ochudobnené o tie najkrajšie chvíle, ktoré môžu prežiť s rovesníkmi vonku pri hre,“ upozorňuje hlavná odborníčka Ministerstva zdravotníctva pre detskú psychiatriu Terézia Rosenbergová.

deti_hra_pixabay_Design_Miss_C.jpg

Podľa nej sa deti už často nevedia zabaviť inak než prostredníctvom technológií:

„Aj škôlky sú dosť orientované na výkon a na to, aby deti čo najviac naučili. Zabúda sa na hru a spoločné aktivity, ktoré sme my kedysi poznali. Väčšie deti už nepoznajú jednoduché kolektívne hry ako Janko, Janko, koľko hodín je? alebo Kráľu, kráľu, daj vojačka.“

Zmeny si všímajú aj učitelia. Eva Mozešová zo základnej školy v Košiciach hovorí, že
deti majú menej empatie voči spolužiakom, sú agresívnejšie.

„Nahromadenú energiu nevypúšťajú na ihrisku, ale sedia za počítačom. Majú sklon k bojom, ťažko prijímajú iný názor a každý vidí svet len zo svojho pohľadu.“

Rodičia musia ísť príkladom

Ako vysvetľuje Beata Rácová z Katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika, ani pozerať sa na hodiny len v mobile alebo tablete nie je pre deti prirodzené ani vhodné.

Podľa nej je dôležité ísť príkladom a ukázať, že čas sa dá tráviť aj inak než pri obrazovkách. „Sú rodičia, ktorí sú digitálne gramotní, ovládajú moderné technológie a vedia, čo všetko môže byť pre deti nástrahou,“ hovorí.

Pri nastavovaní hraníc medzi digitálnym a reálnym svetom môžu pomôcť jasné pravidlá či odporúčania.

„Technológie tu boli a budú. Nie je správne robiť z nich strašiaka, ale je potrebné poznať riziká a nastaviť ich používanie tak, aby detský vývin nebol ohrozený.“

Viac o vplyve technológií na detský vývoj sa dozviete na Rádiu Slovensko. Okrem negatívnych dôsledkov má ich používanie aj niekoľko benefitov. Aj o tom vám porozpráva Lukáš Mano v rubrike Detstvo pred displejom.

Súvisiace články

Neprehliadnite

Bajtovci
Bajtovci
Žabiak a jeho kamaráti
Žabiak a jeho kamaráti
Jakub a Flip
Jakub a Flip
Mláďatá
Mláďatá